ATR 72 yra dviejų variklių turbopropelerinis trumpojo nuotolio regioninis orlaivis. Gamintas Prancūzijos-Italijos orlaivių gamintojo ATR. Jis buvo kurtas prailginant sėkmingą kompanijos modelį ATR 42 ir pradėjo savo darbą 1989-aisiais. Jis daugiausia buvo naudojamas kaip regioninis orlaivis, tačiau atskiros jo modifikacijos buvo kurtos kaip verslo klasės, krovininiai ir jūrų patrulių lėktuvai. Lėkvuve tilpo iki 78 keleivių vienos klasės konfiguracijoje.
Kūrimas
ATR 72 buvo kurtas remiantis ATR 42 baze siekiant padidinti sėdimų vietų skaičių nuo 48 iki 68 ir padidinti fiuseliažą 4,5 metrais (15 pėdų), padidinus sparnų plotį ir pridėjus galingesnius variklius ir taip pat padidinus kuro bako talpą dešimčia procentų. Pirmasis bandomasis skrydis buvo atliktas 1986-aisiais metais ir pirmas orlaivis komercinį skrydį atliko tik 1989-aisiais spalio 27 dieną.
2014 metų pabaigoje, ATR jau pasiekė 1000 užsakymų ribą ir jau pristatė daugiau nei 750 modelių užsakovams.
Nuo 2008-ųjų ATR dalyvaudavo European Clean Sky Joint Technology Initiative (liet. Europos Švaraus Dangaus Jungtinių Technologijų Iniciatyva) ir 2015 liepos 8 dieną "žaliasis" ATR 72-600 demonstracinis modelis pakilo į dangų. Jame buvo naudojamos bandomosios kompozitinės medžiagos, elekroninė valdymo sistema, energijos pakartotinio panaudojimo sistemos ir oro kondicionavimo sistemos siekiant maksimaliai išnaudoti sukurtą energiją kuo mažesniais nuostoliais.
Dizainas
Keleiviai laipinami per galines duris (kas yra labai neįprasta keleiviniams orlaiviams), tuo tarpu priekinės durys skirtos krovinių krovimui. Finnair užsisakė ATR 72 lėktuvus, su priekiniu keleivių laipinimu, nes lėktuvu būtų neįmanoma naudotis jų oro uoste (Helsinki-Vantaa oro uostas), kuriame yra laipinimas tiesiogiai iš terminalo per specialius mobilius tunelius. T.y. lėktuvas privažiuotų pernelyg arti terminalo ir tai būtų pavojinga keleiviams ir oro uostui. Naujosios Zelandijos avialinijų oro uoste standartinis talpinimas per tuos tunelius tiesiai į lėktuvo galą, tačiau tas tunelis turi būti stacionariai pritvirtintas prie orlaivio, nes gausiai lipant keleiviams yra didelė tikimybė, jog pakils lėktuvo priekis dėl per didelio ir netolygaus lėktuvo talpinimo.
Taip pat ATR orlaivis neturi papildomo energijos šaltinio (auxilary power unit - APU), kuris yra įprastas kituose orlaiviuose. Jis gali būti įmontuotas kaip papildoma įranga C4 krovinių sekcijoje. Dauguma orlaivių turi propelerio stabdį (vadinamą "Viešbučio režimą"), kuris stabdo propelerį (dažniausiai dešinį) taip leisdamas turbinai savo energiją skirti pačiam orlaiviui, kol jis stovi ant žemės nešvaistant jos propelerio sukimuisi.
Versijos
ATR 72 skirstomas kartomis, ir kiekviena karta dar turi kelias versijas, kurios iš esmės skiriasi tik varikliais ir nežymiais pakeitmais.
- ATR 72-100 - standartinis modelis, kuris tapo pagrindu kitoms kartoms. 72-200 (-200 ir -210) serija. Pagrindinės savybės puikios "hot & high" (aukštis ir karštis) ir trumpo pakilimo tako galimybės. Jis taip pat turi smarkiai pagerintas kabinos komforto savybes, kuriose yra pažangus triukšmo slopinimas ir puikus oro kondicionavimas viduje. Savo segmento lyderis buvo viena geriausiai perkama karta, kuri turėjo aukštą beveik šimtaprocentinį patikimumo skrendant oru reitingą.
- ATR 72-500 serija. Pagrindinės savybės buvo ekonomiškumas ir geras atsiperkamumas. Taip pat buvo pagerintos vibracijos sumažinimo charakteristikos, pagerinta garso izoliacija naudojant pažangesnes medžiagas (tarp jų panelės ir kilimai) ir technologijas, taip pat talpyklos virš galvų ir turėklas skirtas lengvesniam žmonių judėjimui orlaiviu. Taip pat dėl geresnio variklio jis pasižymi dar geresniu pakilimu ir geresniu pasirodymu "hot & high" oro uostuose.
- ATR 72-600 serija. Jauniausi lėktuvai iš visos ATR gamos. Pasižymi naujausiomis inovacijomis, kaip integruotos LCD technologijos, pagerintas saugumas, palengvintas valdymas pilotams ir sumažintas svoris bei padidintas ekonomiškumas eksploatuojant orlaivį.
Viskas buvo atlikta taip, kad suteiktu didesnį erdvės ir malonumo skristi pojūčius, tarp jų ergonomiškos sėdynės, platus salonas (plačiausias 70 vietų propelerinių orlaivių rinkoje), taip pat platesniu rankinio bagažo skyriumi virš galvų.