Bombardier Dash 8 arba Q-serija, seniau žinota kaip de Havilland Canada Dash 8 arba DHC-8, tai serija dvivariklių, vidutinio nuotolio, turbinino propelerio lėktuvų. Pirma kartą pristatyti de Havilland Canada (DHC) 1984-aisiais, dabar jie gaminami kompanijos Bombardier Aerospace. Daugiau nei 1000 Dash 8 lėktuvų buvo pagamintų, su Bombardier prognozėmis, kad visų jų pagamintų orlaivių bendras kiekis pasieks 1,192 orlaivių iki 2016-ųjų
Dash 8 buvo kurta iš de Havilland Canada Dash 7, kuris pasižymėjo itin trumpu pakilimo nusileidimo atstumu (short take-off and landing-STOL). Su Dash 8 lėktuvu DHC orientavosi į sklendimo režimo taupumą ir pačios skrydžio operacijos kainas. Tam buvo pasirinktas variklis firmos Pratt & Whitney Canada PW100. Šis lėktuvas turėjo 4 serijas. Serija 100 turi maksimalaus 39žmonių talpinimo galimybę. Serija 200 turi tokią pačią talpą, bet galingesnius variklius. Serija 300 yra prailginta 50 sėdimų vietų versija ir Serija 400 yra dar labiau prailginta iki 78 keleivių.
Po 1997-tųjų gaminti modeliai turi triukšmo slopinimo kabinoje ir jiems priedėtas piešdėlis "Q". Q100 modeliai pradėti leisti, 2005-aisiais, Q200 ir Q300 - 2009-aisiais
1970 aisiais, de Havilland Canada investavo dideles sumas į Dash 7 projektą, lėktuvą, kuris turėtų kuo trumpesnį pakilimo ir nusileidimo taką. Tas lėktuvas turėjo 4 propelerinius variklius, kurie turėjo sąlyginai mažą triukšmingumo lygį, taip dėl šių dviejų savybių jis turėjo puikią galimybę įsitvirtinti mažų mieste esančių oro uostų rinkoje. Tačiau, dauguma regioninių oro linijų operatorių daug labiau domėjosi kuo mažesne skrydžio kaina, nei kuo mažesniu pakilimo atstumu
1980 aisiais, de Havilland atsisakydami trumpo pakilimo atstumo idėjos ir pritaikė lėktuvą dviems beveik dvigubai galingesniems varikliams.
Išksirtini Dash 8 bruožai yra didelė T-formos uodega, kuri skirta, kad nesusidarytų oro sukūriai pakilimo metu. Taip pat aukštai lėktuve įmontuoti sparnai ir tai, kad juose įmontuoti varikliai dar taip pat turi įmontuotą nusileidimo mechanizmą. Taip pat lėktuvas turi specifinę nosies formą. Pirmasis skrydis buvo atliktas 1983 birželio 20 dieną ir 1984 metais atliko pirmąjį skrydį.
Taigi Dash8 turėjo geresnę sklandymo ekonomiją, buvo pigesnis naudoti ir jo remonto ir priežiūros kaštai buvo daug daug mažesni, jau turint omeny, kad jis teturėjo du variklius.Tuo metu jis turėjo mažiausius vieno keleivio gabenimo kaštus. Jis šiek tiek triukšmingesnis nei jo pirmtakas ir turėjo prastesnį trumpo pakilimo nuotolį, 910 metrų palyginus su 670 metrų
2008-ųjų balandį Bombardier paskelbė, kad klasikinių (100, 200 ir 300) savo versijų nebegamins ir paliks tik Seriją 400. Iš viso klasikinių serijų kompanija pagamino 671.
Kad ir kaip bebūtų keista, šie lėktuvai turėjo gana nemažai incidentų. Štai keli jų:
- 1988 balandžio 15 bekylant iš Seattle/Tacoma International Airport pradėjo degti variklis. Avarinio nusileidimo metu pavyko nuleisti lėktuvą ant žemės prieš atsitrenkiant į du kitus pakilimo takus. Lėktuvas visiškai sudegė. Žuvusiųjų nebuvo.
- 1990-ųjų lapkričio 21-ąją, Bankoko oro linijos sudužo Koh Samui, kol bandė leistis itin stipriam vėjui ir lietui. Visi 38 skridę žuvo.
- 1993-ųjų sausio 6, pritrūkęs pakilimo tako dar vienas lėktuvas sudužo šalia Paris-Charles de Gaulle oro uosto, keturi iš 23 keliavusių ir aptarnaujantis personalas mirė.
- 1995-ųjų metu skrisdamas į Auckland oro uosto į Palmerston North atsitrenkė į vakarinę Tararua Ranges kalnų pusę likus vos 16-kai kilometrų iki oro uosto. Kaltos buvo itin prastos oro sąlygos. 4 keleiviai žuvo.
- 2009 vasarį 12, Q400-tasis modelis kelionėje iš Newark Liberty tarptautinio oro uosto į Buffalo Niagara tarptautinį oro uostą lėktuvas kliudė ir atsitrenkė į namą Clarence Center kvartale, Niu Jorke, kol ruošėsi leistis oro uoste. Visi 49 skridę (įskaitant personalą, 4 darbo metu ir vienas nedarbo metu skridęs) dar vienas žmogus, buvęs ant žemės žuvo. Taip pat dar du buvę ant žemės. Nacionalinė Transportavimo Saugumo taryba nustatė, kad lėktuvas buvo puikios būklės ir neturėjo jokių techninių gedimų, kurie tuo metu galėjo turėti lemiamą vaidmenį nelaimei, taigi, nuspręsta, kad kaltas buvo piloto išsiblaškymas.
- Tų pačių metų lapkričio 23-iąją DHC-8-200 atliko avarinį nusileidimą Tarakignė, Malyje. Kai lėktuvas leidosi agresyviai, tai smūgis pažeidė lėktuvą ir nulaužė dešinįjį sparną. Šis incidentas nutiko, kai lėktuvui baigėsi kuras ore. Laivo kapitonas pasirinko nepildyti kuro anksčiau buvusiame oro uoste.
- 2011 metų lapkritį , PNG (Papua Naujosios Gvinėjos) oro linijos Dash 8-102 lėktuvas, sudužo už 20km nuo Madang miesto Papua Naujoje Gvinėjoje, kol skrido nuo Lae su 32 žmonėmis. Orlaivis po to užsidegė taip pražudydamas 28 žmones. Abu pilotai, stiuardesė ir vienas keleivis išgyveno. Po šio incidento PNG sustabdė visus 12 Dash 8 nuo komercinių skrydžių. Tačiau sudužimas priskirtas pilotų klaidai.
- 2012 balandžio 9 dieną Air Tanzania Dash 8 5h-MWG buvo nurašytas Kigoma oro uoste, Tanzanijoje dėl nutraukto skrydžio. Visi 39 skridę išgyveno.
- 2015 rugsėjo 30-tąją. Luxair kompanijos Bombardier Q400 pakėlė ratus, kai lėktuvas leidosi Saarbrucken oro uoste. Lėktuvas buvo apdaužytas.
Čia tik keli iš nemažo kiekio nelaimių, kurios persekioja Dash 8 modelius, jam dažnai gedo nusileidimo mechanizmai, vienas iš tokių gedimų netgi vyko skrendant į Palangą. Patys nesėkmingiausi buvo 2007-ieji metai, kai net 8 lėktuvai patyrė nelaimes, 4 Danijoje, ir po 1 Lietuvoje, Vokietijoje, Japonijoje ir Pietų Korėjoje
Kai tų pačių metų lapkritį buvo atskleista, jog Švedijos civilinės aviacijos administracija pradėjo tyrimą ir atrado SAS bendrovės kaltę dėl "diržų susiveržimo" politikos aptarnavimo departamente, nes bendrovė apskritai atliko apie 2300 skrydžių su saugumo sistemomis, kurias vargiai galima pavadinti standartinėmis. Po pusmečio SAS įsigijo dar 27 orlaivius, kaip kompensaciją už reputacijos dėmę tiek SAS kompanijai tiek Bombardier gamintojui.